background-post-image

Lato czas zacząć, a zarazem wakacje w e-commerce! Robi się coraz cieplej, ludzie coraz chętniej wybierają się na wycieczki i spędzają coraz więcej czasu na dworze, uprawiając sport lub grilując. Niemniej jednak razem z nadejściem lata rozpoczął się czas urlopów, wiele miejscowości turystycznych zaczęło zapełniać się turystami.

Co dla jednych jest błogosławieństwem (mam tu na myśli turystykę, szczególnie mocno dotkniętą pandemią koronawirusa), dla innych szybko może stać się istnym przekleństwem. Zatem czy okres wakacyjny jest szansą czy zagrożeniem dla branży e-commerce?

Wakacje w e-commerce a obrót

Tajemnicą poliszynela jest fakt, że okres letni stanowi dla wielu branż spore wyzwanie. Szczególnie dotknięty jest handel, w tym również handel internetowy. Dlaczego tak się dzieje? Ludzie spędzają coraz więcej czasu na dworze, dlatego zajmują się rzeczami, które odciągają ich od surfowania w internecie. Wybierają się w dłuższe podróże i w rezultacie spędzają więcej czasu ze swoimi rodzinami lub przyjaciółmi. W związku z tym mają wyraźnie mniej czasu, by szukać towarów i usług.

Innym czynnikiem są kwestie budżetowe – drogie wycieczki krajowe czy zagraniczne mogą wyraźnie uszczuplić budżet gospodarstwa domowego. Dlatego wielu ludzi rezygnuje z niezaplanowanych zakupów. Jeżeli już kupują coś spontanicznie, to raczej chodzi na ogół o produkty sezonowe. Przecież trudno wyobrazić sobie urlop na plaży bez okularów przeciwsłonecznych lub stroju kąpielowego, czyż nie?

Czy handel internetowy odnotowuje latem spadek?

Z tego można wywnioskować, że wiele branż w e-commerce musi liczyć się z niższymi wpływami w okresie letnim. Trend ten widoczny jest już od wielu lat, znajduje to również odzwierciedlenie w statystykach klientów agencji internetowej CRYSTALCOMP. Kto nie oferuje produktów sezonowych idealnie wpisujących się w letni klimat, może mieć problemy, by wygospodarować porządny obrót. Dlatego można odnieść wrażenie, że w tym okresie handel internetowy odnotowuje spadek.

Innym czynnikiem są kwestie budżetowe – drogie wycieczki krajowe czy zagraniczne mogą wyraźnie uszczuplić budżet gospodarstwa domowego. Dlatego wielu ludzi rezygnuje z niezaplanowanych zakupów. Jeżeli już kupują coś spontanicznie, to raczej chodzi na ogół o produkty sezonowe. Przecież trudno wyobrazić sobie urlop na plaży bez okularów przeciwsłonecznych lub stroju kąpielowego, czyż nie?

Przekuć wakacje w e-commerce w szansę

Tej trudnej sytuacji da się jednak przeciwdziałać i właśnie to robi wiele firm, które rozpoznały ten problem. Dzięki ukierunkowanym działaniom i strategiom można przetrwać trudny okres wakacyjny i pomimo tego osiągnąć dobry obrót. Poniżej przedstawiam pokrótce kilka interesujących pomysłów, które każdy właściciel sklepu internetowego może zastosować według swoich możliwości.

Optymalizacja SEO i SEA

Miesiące letnie to bardzo często bardzo dobry czas na analizę swoich działań pod kątem SEO i SAE. Dzięki temu można zawczasu rozpoznać potencjał na kolejne miesiące roku, które na ogół przynoszą dobre obroty w branży.

Wakacje w e-commerce z letnimi wyprzedażami i promocjami

Rabaty, promocje z bonusami i letnie wyprzedaże zawsze są mile widziane i pozwalają wyczyścić magazyny. Ludzie przyzwyczaili się do tego, że branża ma spore możliwości w tym zakresie i każdy łowca okazji tylko na to czeka. Dlaczego miałbym teraz kupić komodę (gdy podczas urlopu jej nie potrzebuję?)

Lepiej poczekać ze 2, może 3 tygodnie, może przyślą jakiegoś newslettera z promocją? Oczywiście, można również nie organizować żadnych działań promocyjnych, w tym wypadku musimy się jednak liczyć z tym, że może to być ukłon w stronę konkurencji…

Wakacje w e-commerce – organizacja konkursu

W spokojniejszych miesiącach wcale nie trzeba siedzieć cicho z założonymi rękami. Należy regularnie przypominać się klientom i niemal współtworzyć ich codzienność. Możesz wykorzystać wakacje w e-commerce jako szansę i zorganizować konkurs lub wyzwanie (np. ze zdjęciem z wakacji w mediach społecznościowych lub krótkim nagraniem video na Tiktoku), w ramach którego klienci udostępnialiby twoje treści.

Wejdź w interakcję z twoimi klientami, nakłoń ich do bycia aktywnymi do dalszej promocji twojej marki wśród ich znajomych. Nawet jeśli nie wygeneruje to żadnego obrotu krótkofalowo, może się zwrócić jesienią.

Rozszerzenie oferty produktowej i przygotowanie się na jesień

Wielu sprzedawców internetowych odnotowuje znacznie niższe wpływy w drugim kwartale. Jest to więc dobry czas, bo poszerzyć paletę produktów. Być może jesteś w stanie wprowadzić do asortymentu nowe produkty, które mogłyby dobrze sprzedawać się następnego lata? W przeciwnym wypadku możesz rozejrzeć się za produktami, które zapewnią ci lepszy obrót jesienią i na Boże Narodzenie.

Zoptymalizuj twój sklep internetowy

W wakacje, gdy w biznesie jest spokojnie, można pożytecznie wykorzystać czas na optymalizację sklepu internetowego i wprowadzenie nowych pomysłów i funkcji, które zaskoczą klientów jesienią. Jest to dobry czas, by przygotować się na nadchodzące lepsze miesiące. Szczególnie powinniśmy zwrócić uwagę na wersję mobilną.

Z doświadczenia mogę powiedzieć, że można wdrożyć różne nowinki, które podkreślą znaczenie marki i na dobre zagoszczą w świadomości klientów. Jeżeli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, skontaktuj się z nami, proszę. Zawsze mamy pod ręką kilka fajnych pomysłów.

Wykorzystaj w pełni potencjał kanałów online i offline

To jedna w moich ulubionych strategii, gdy klient prowadzi sprzedaż online i offline, a mimo to jego produkty w okresie letnim nie sprzedają się najlepiej w sklepie internetowym. Rozwiązanie? Otworzenie filii w często odwiedzanej miejscowości wypoczynkowej.

Nie musi to być od razu ekskluzywny sklep na jakiejś prominentnej ulicy, wystarczy niewielki sklep lokalny nieopodal plaży, gdzie przewija się możliwie jak najwięcej turystów. W poszukiwaniu pamiątek potencjalni nowi klienci odkryją twoje produkty i markę. Działa to w myśl zasady “oferuj swoje produkty tam, gdzie są twoi klienci”.

Podsumowanie

Sezonowość w e-commerce nie jest zjawiskiem nowym. Niemniej jednak każdego roku w miesiącach letnich wiele sklepów internetowych odnotowuje spadki sprzedaży. Z drugiej strony każdy jest kowalem swojego losu i w tej sytuacji nie powinno się siedzieć z założonymi rękami, tylko zintensyfikować swoje działania poprzez adekwatne akcje promocyjne i nowatorskie pomysły.

Faktem jest, że świat po pandemii, atak Rosji na Ukrainę oraz globalnie rosnąca inflacja powodują obecnie nowe problemy. Jednak gdy chce się przygotować swój biznes na następny sezon, nie można zwlekać. Wakacje często przedstawiane są jako zagrożenie w branży e-commerce.

Osobiście patrzę na nie jednak jak na szansę, by spojrzeć krytycznie na swój biznes i wdrożyć stosowne działania optymalizacyjne. W moim mniemaniu ten, kto teraz poczyni odpowiednie przygotowania i dodatkowo zainwestuje w swój sklep internetowy, może zwiększyć swoje zyski w okresie jesiennym i świątecznym. Warto pamiętać, że konkurencja nie śpi.

Łukasz Chabiniak

Doradca w branży e-commerce i współzałożyciel agencji interaktywnej Crystalcomp. Z zamiłowania ekspert ds. e-commerce i bloger szczególnie zainteresowany tematami takimi jak user experience design, marketing internetowy i SEO. W czasie wolnym chętnie czyta książki przygodowe i artykuły z dziedziny nauk przyrodniczych. Prywatnie fan skoków narciarskich.

Łukasz Chabiniak

Doradca w branży e-commerce i współzałożyciel agencji interaktywnej Crystalcomp. Z zamiłowania ekspert ds. e-commerce i bloger szczególnie zainteresowany tematami takimi jak user experience design, marketing internetowy i SEO. W czasie wolnym chętnie czyta książki przygodowe i artykuły z dziedziny nauk przyrodniczych. Prywatnie fan skoków narciarskich.

Inne artykuły, które mogą Cię zainteresować:

Zalety Shopware 6

Zalety Shopware 6

Wybór odpowiedniego oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych dla danego modelu biznesowego może przyprawić o ból głowy. Ze względu na złożoność branży e-commerce i stale rosnące wymagania dotyczące perfekcyjnego wizerunku w internecie, można się czasem w tym...

Agencja Shopware z Polski

Agencja Shopware z Polski

Innowacyjne oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych Shopware staje się coraz bardziej popularne nie tylko w Niemczech i pozostałych krajach niemieckojęzycznych, ale także na całym świecie. Każdego roku platforma Shopware wchodzi na kolejne rynki, w związku z czym cała społeczność Shopware rozrasta się w szybkim tempie. Jednym z tych rynków w ostatnich latach stała się niewątpliwie Polska.

Ceny Shopware – kilka słów o nowym modelu licencyjnym

Ceny Shopware – kilka słów o nowym modelu licencyjnym

Jeśli chodzi o wybór odpowiedniego oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych, to każdy właściciel sklepu internetowego dokładnie przygląda się kosztom. System sklepowy jest kluczowym elementem każdego sklepu internetowego i odgrywa ogromnie ważną rolę dla...